מתורת עקרונות מצומצמת להלכה הולכת

משה קיבל בסיני תורה המורכבת ממספר רבדים.  החלק העיקרי שניתן בהתגלות לכל העם בהר-סיני הוא "עשרת הדיברות" החקוקות על לוחות האבן, כמתואר בפרשת "יתרו". יש המרחיבים את עיקרי התורה וכוללים בה את פרשת "משפטים", שניתנו למשה בשתי עליותיו להר סיני (שנמשכו שמונים ימים); גם כך התורה-שבכתב קצרה מאד. גם אם מרחיבים עוד קצת וכוללים את ארבעת חומשי התורה הראשונים, עדין זוהי תורת עקרונות מצומצמת, תורה מן השמים שניתנה לישראל על ידי משה רבינו אדון הנביאים.

לפי הרב חיים דוד הלוי, התורה המצומצמת שניתנה למשה בהתגלות בהר-סיני ושאותה הוא מסר לישראל, כוללת "מצוות שהן עקרונות ויסודות, כעין ראשי-פרקים, על פיהם ניתן לבנות צורות חיים שונות בתקופות שונות, שאותן אפשר להתאים לכל משטר בכל דור ובכל צורת חיים".  זוהי התורה-שבכתב והיא סגורה וחתומה. משה העביר אותה מפי הגבורה לעם ישראל ככתבה וכלשונה וכך היא תישאר – תורת עקרונות אלוהית נצחית ללא כל שינוי.  מכאן המנהג לעמוד בעת קריאת עשרת הדברות, כאילו אנו שבים ומקבלים עלינו את תורת העקרונות כהווייתה.

ומה עוד ניתן למשה בסיני?

נמסרו לו גם עקרונות התורה-שבעל-פה:  עקרונות לפירוש התורה, שלפיהם ידע כיצד לקיים את המצוות, וכן הראה הקב"ה למשה דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, ומה שסופרים עתידים לחדש.  לפי עקרונות הפירוש שניתנו למשה בסיני יכלו מורי הוראה בכל דור להבין דבר מתוך דבר ולהתאים את פרטי יישום העקרונות לסביבתם ולתקופתם.  משה העביר את עקרונות פירוש התורה ויצירת התורה-שבעל-פה לחכמים והם העבירום הלאה במהלך הדורות.  התורה-שבעל-פה היא הבסיס לאורח החיים היהודי שהתפתח במהלך הדורות ובו הלכות רבות שכל אחת מהן תלויה במספר מילים מתוך תורת העקרונות המצומצמת.

כך נוצר המושג "הלכה", אותה הרב חיים דוד הלוי מתאר: "גדר הלכה הוא משורש הלוך, והוראתו דבר שהולך ובא מקדם ועד סוף, דהיינו דבר המקובל בישראל והולך מסיני ועד עתה, או שישראל מתהלכים בו, וזו הדרך המקובלת שילכו בה ישראל". הנחת היסוד היא, שתורה-שבכתב הקדושה נתנה לנו חוקים ומשפטים צדיקים וישרים, מלפני אלפי שנים ואנו נוהגים לפיהם כהלכה עד היום ונמשיך ללכת לאורם עד סוף הדורות. גמישות ההלכה מתבטאת בכך, שקיומם של עקרונות התורה-שבכתב התאפשר משום שניתנה רשות לחכמי ישראל לדורותיהם לחדש חידושי הלכה על פי שינויי הזמנים והמקרים (ליצור את התורה-שבעל-פה).  בזכות גמישותה של ההלכה, עם ישראל יכול ללכת בדרך התורה והמצוות בכל הדורות.

ומהו שאומרים על חידוש "הלכה למשה מסיני"?

גמישות ההלכה היא שאפשרה לעם ישראל להתקיים בימי עצמאות ממלכות ישראל והיא שאפשרה לו לשרוד במהלך נדודיו הארוכים בגלויות. גמישות ההלכה היא שמאפשרת גם כיום לעם היהודי המחדש את עצמאותו במדינת ישראל הריבונית להתמודד עם חידושי המודרנה והטכנולוגיה, ועם בעיות חברתיות שלא התקיימו בכל תקופת הגלות לאחר חורבן בית שני.

כשהפוסקים בישראל מתאימים את עקרונות התורה-שבכתב לתנאי המקום והזמן, הם קובעים הלכה המבוססת על תורה מסיני ומותאמת לפי כללי פירוש התורה שניתנו למשה ליצירת התורה-שבעל-פה.  לכן, תוקף החידוש, או הוראת השעה, מסתמך על, ומתייחס אל, מה שניתן למשה בסיני.  כך יתכן, שבאותו נושא, בזמן אחר ובמקום אחר, תיקבע הלכה שונה על ידי הפוסק המקומי; דברי שניהם יכולים להיות אמת "ואלה ואלה דברי אלוהים חיים" – מסתמכים על התורה (שבכתב) ומותאמים על פי כלליה (של התורה-שבעל-פה), לפי הסמכות שניתנה לפוסקי ישראל.

מי יתן ונמשיך ללכת לאור עקרונות תורת אלוהים הקדושה והמצומצמת ולהאדיר תורה בהלכותיה המותאמות לתנאי הזמן והמקום, בשילוב המסורת והקדמה.

תגובה אחת בנושא “מתורת עקרונות מצומצמת להלכה הולכת”

  1. Long time supporter, and thought I'd drop a comment.

    Your wordpress site is very sleek – hope you don't mind me asking what theme
    you're using? (and don't mind if I steal it? :P)

    I just launched my site –also built in wordpress like yours– but the theme slows (!)
    the site down quite a bit.

    In case you have a minute, you can find it by searching for "royal cbd" on Google (would appreciate any
    feedback) – it's still in the works.

    Keep up the good work– and hope you all take care of yourself during the coronavirus scare!

סגור לתגובות.