הדרת נשים מבית הקברות ??

בעקבות דיון בקבוצה לפני מספר ימים, ברצוני להציג תמונה קצת יותר רחבה על נשים ובית קברות.
על דרך האמת (לפי הקבלה), יש למנוע מנשים מללכת אחרי מיטת המת, למנוע מהן להיכנס לרחבה שבה נאמרים הספדים על מכובד שמת, ולהזהירן מללכת לבית הקברות במיוחד בימי נידתן. הרב חיים דוד הלוי מציג את המנהגים הקבליים האלה ב"שלחן ערוך מקור חיים השלם" (פרק רפ"ב) שכתב, ובקיצור שלחן ערוך מקור חיים (פרק קמ"ז), ששימש במשך שנים ספר לימוד בבתי הספר הממלכתיים-דתיים. ההדגשה היא שאלו מנהגים קבליים והם מוצגים, לדעתי, במסגרת עקרון הפסיקה שלו "ערכו של מנהג", לפיו חשוב שבני כל העדות יכירו את כל המנהגים, והבוחר/ת ת/יבחר את מנהגו/ה.
לפי תשובות שלו לשאלות אחרות, הוא התנגד לאימוץ מנהגים קבליים על ידי מי שאינו בקיא בקבלה ואינו נוהג ברוב אורחות-חייו כמקובלים. אני מניח שרובנו כיום לא חיים באורח-חיים קבלי ולכן אין עלינו להתנהג לפי הקביעות הנ"ל.
הערה: בסידורים שונים המודפסים בימינו, יש קטעים קבליים רבים. אני בספק אם הקוראים אותם מבינים לעומק את משמעותם הקבלית. רוב הקטעים האלה אינם מופיעים בסידורי "רינת ישראל" וב"סידור ישראלי".
על האיסור לנידה להתפלל בבית קברות הוא אומר "ונכון הוא" (מקור חיים השלם פרק רמ"ג). עם זאת, הוא מזכיר את אשת עובדיה הנביא שהלכה לבית הקברות להתפלל ולבקש מבעלה שנפטר שיסייע לה להציל את יתומיו, בקשתה התקבלה ואלישע הנביא מיודעו הצילם (מפתחות הזוהר, עמ' 49). לכן, גם בנושא תפילת אישה בבית הקברות אין קביעה נחרצת וחד-משמעית והבוחר/ת ת/יבחר.
לפי פסיקות אחרות של הרב חיים דוד הלוי: ההיתר לבת לאמר קדיש וההכרה בכך שנשים מבקרות בבית קברות בהקשר זה (עשה לך רב 5 / ל"ג), ההיתר ללכת בבגדים שחורים להלוויה ובימי האבל (עשה לך רב 1 / מ"ד), וחובת האישה להמשיך לקיים את כל מצוותיה, כולל ביקור בבית כנסת, גם בימי נידתה – שאין טומאת הנידה אלא למקדש ולבעלה בלבד (מקור חיים השלם פרק רמ"ג), הרב חיים דוד הלוי כפוסק עכשווי לא אסר על נשים לבקר בבית קברות, בהלוויה או באזכרה.
ואם אנו כבר באווירה של הכרת השקפות קבליות על נשים, הרי עוד כמה:
• מלאך-המות שוכן בין הנשים (לאו דווקא נידות) בבית הקברות.
• העובר בין שתי נשים נידות (לאו דווקא בבית הקברות) יצרו נכפה עליו.
• אי-הקפדה על הימנעות ממגע עם נידה היא מהגורמים לסילוק שכינה מישראל.
אולי דעות כאלה אותן מטיפים לחרדים קיצוניים, מסבירות את דרישת הקיצוניים להפרדה מוחלטת בין נשים לגברים ואת מאמציהם להדרת נשים בכל מקום אפשרי?

הלוואי שכולנו נקיים תורה ומצוות לפי הכלל "וחי בהם" – לחיים טובים ושוויוניים כאן ועכשיו.