מעגל החיים

התא המשפחתי כגרעין הבסיסי של החברה, של עם ישראל ושל האנושות כולה (חד"ה, המשפחה כמסגרת, תשל"ו). חיי המשפחה מושתתים על התא המשפחתי הנוצר בנישואין ומהיחסים בין בני הזוג שמקיימים יחד את המשפחה לאורך כל שנותיה.  חלק חשוב מעיצוב המשפחה ומאפייניה תלוי באירועי מעגל החיים של כל אחד מבני המשפחה, שמשפיעים רבות על מארג החוויות החיוביות של המשפחה. אירועי מעגל החיים המתוארים כאן מציגים בעיקר את ההיבטים היהודיים התרבותיים-חברתיים של מחזור החיים מההיבט הדתי ומההיבט השוויוני, ואינם כוללים את כל פרטי ההלכות הנוגעות לכל אירוע, על מנת להוכיח שלא צריכה להיות סתירה בין שמירת המסורת היהודית לבין החיים החופשיים במדינה דמוקרטית.

הטכסים למעגל החיים מתוארים כשהבסיס הוא תמיד הטכס המסורתי, תפילותיו וברכותיו, אך בימינו חשובה הגמישות להתאמת התפילה או הטכס לרצון המשפחה ובמיוחד למי שהאירוע נערך לכבודו. חשוב לציין שככל שמביאים ישראלים להשתתף בחוויות יהודיות חיוביות, הם ידבקו באווירה הנכונה ואט אט יוסיפו ויקיימו מצוות נוספות שגם הן יעניקו להם חוויות חיוביות. זה נכון לכל אירועי מעגל החיים כמו לחלקים מיוחדים במחזור השנה כגון: תקיעת השופר בראש השנה, השתתפות ביום כיפור (בצום, או ב"כל נדרי" או בנעילה), ליל הסדר בפסח.

מעונינים בעריכת טכס מעגל חיים ?

הולדת ילד/ה

הלידה היא אירוע מכונן בחיי הזוג הנשוי. יש החוששים להכין את החדר או בגדים לתינוק לפני הולדתו משום עין הרע, וגם מי שאינו גורס כך, יסכים שאין להכין מאומה מחמת הספק (שמא תקרה תקלה חס וחלילה). ניתן ללמוד על כך מהחגיגה שעשה כהן גדול ביום הכיפורים (למחרת יום הכיפורים) לאחר שיצא בשלום מקודש קודשים.

קרא עוד

 

 

בר/ת מצוה

בר/ת-מצווה הנו ארוע מכונן בחיי המתבגר היהודי וכך צריך להתיחס אליו: טכס ההתבגרות היהודי; לפי המסורת היהודית טכס בר/ת-מצוה נערך לבנות בגיל 12 ולבנים בגיל 13.

הצהרת בת/בר המצוה

על פי הקבלה, בר-המצוה זוכה ביום חגו שיתגלה לו ניצוץ קדוש והוא זוכה להשיג נפש רוח נשמה חיה יחידה. לכן מן הראוי לקיים את בר המצווה בחגיגה לכבוד החוויה הקדושה הזו. לפי הקבלה, חגיגת הכניסה לעול מצוות של בר-המצוה (או בת-המצוה) היא כחגיגת הכניסה לחופה.

קרא עוד

  

 

חתונה

למרות שההורים מצווים להביא את בנם או בתם לחופה, המשימה המוטלת על כל אישה ואיש בישראל שהגיעו לפרקם היא למצוא לעצמם בן או בת זוג ולהינשא. יודגש שזוהי משימה של הילדים המתבגרים ושל ההורים במשותף, ואף צד לא יכול להיות פסיבי באתגר זה. ההיכרות בין איש לאישה יכולה לקרות בהזדמנויות שונות ובצורות שונות, שאותן ניתן לחלק להיכרות עצמאית בין האיש לאישה או להיכרות באמצעות שידוכין – כשגורם מתווך מכיר בין השניים. בנוסף לחובת ההורים לחתן את ילדיהם שהגיעו לפרקם על האיש לעשות מאמצים כדי לזכות באישה הראויה לו, כי הדברים אינם תלויים בגזירה קדומה. לכן, יש שכר בחיי משפחה מוצלחים לבחירה ראויה, או מפח נפש לבחירה שאינה ראויה. אין גיל מדויק לנישואין, שהרי כל אחת וכל אחד מגיעים לבשלות להתחתן בגיל אחר ומציאת הזווג המוצלח יכולה לקחת זמן גם כן.

ההחלטה על החתונה צריכה להתבסס על בחירה חופשית של החתן והכלה ועל הסכמה הדדית ביניהם ובשום אופן לא מתוך כפייה. מומלץ על חתונה בין איש ואישה בעלי רקע ועמדה אמונית דומה – שומר מצוות עם שומרת מצוות וכו', כי נישואין כאלה הם בעלי סיכוי רב יותר להצליח, לעומת חיכוכים צפויים במקרה של חתונה בין שומר מצוות למי שאינו שומר מצוות.

קרא עוד

  

חתונה שוויונית עם כתובה מבטיחה

משמעות החתונה השוויונית היא שהבית שהחתן והכלה מקימים בעת נישואיהם יהיה בית למשפחה שוויונית. לכן, טכס הקידושים תחת החופה צריך לתת ביטוי לשוויוניות זו בין הכלה והחתן.  הבסיס לטכס הכלולות השוויוני הוא ברכות האירוסין והקידושין המקובלות, בשינויים קלים המבטאים את השוויון בין בני האדם.  במהלך החופה, החתן מקדש את אשתו בטבעת והכלה מקדשת את אישה בטבעת. במהלך הטכס הכלה והחתן יכולים להוסיף ברכה מיוחדת מלב אל לב.

מעונינים בחתונה שוויונית עם כתובה מבטיחה ?

קרא עוד

שבת כלולות

המנהג המקורי הוא לערוך "שבת חתן", לחתן משפחתו וחבריו, אליו מוזמנת גם משפחת הכלה. האשכנזים נוהגים לערוך שבת חתן לפני החופה; הספרדים נוהגים לערוך שבת חתן אחרי החופה. בשבת חתן, החתן עולה לתורה ואחרי התפילה נערך קידוש מיוחד לכבודו.

בקהילות שוויוניות, שבת כלולות נערכת בבית-כנסת ברוב הדר, לכבוד הזוג שיתחתן בקרוב, בשבת שלפני מועד החופה. הכלה והחתן מובלים לעליתם לתורה תחת חופה בליווי שירה מסורתית. לאחר העליה לתורה וברכותיה, נאמרת ברכה מיוחדת לחתן ולכלה. לרצונו של הזוג הצעיר, ניתן לשנות ולהתאים את הברכה לבקשתם. לאחר התפילה, הורי החתן והכלה מזמינים את הקהילה והאורחים לקידוש מהודר לכבוד הכלה והחתן.

ברכת חתנים

ברכת החתנים היא הוספת שבע ברכות הנישואין לברכת המזון בסוף סעודות מצווה הנערכות בחברה הדתית במהלך שבעה ימים לאחר הנישואין. בחברה הדתית המודרנית מקובל שסעודות המצווה נערכות בהשתתפות גברים ונשים יחד, אך ברכת החתנים נאמרת כשיש מניין גברים לזימון.